Ko ņemt līdzi pārgājienā, ja īsti nav ekipējuma

Ko ņemt līdzi 2 dienu pārgājienā ar nakšņošanu 1

Es kādreiz domāju, ka bez kārtīga (un dārga) aprīkojuma nav iešana. Tās ir pilnīgas muļķības. Visātrāk savus pirmos pārgājienu soļus noiet tas, kurš izmanto to, kas jau ir. Dalos ar savu pieredzi un ieteikumiem, ko ņemt un neņemt līdzi savos pirmajos pārgājienos.

Tipiska kļūda domāšanā par aprīkojumu
Kāpēc pirmajos pārgājienos nemaz nevajag izcilu aprīkojumu?
Pirms pārgājiena – paskaties, kā dara citi
Pirms pārgājiena – sagatavo savas somas saturu
Pēc pārgājiena – izskati savu mantu sarakstu
Mana pieredze – manas kļūdas aprīkojuma izvēlē

Sintija no Restart the show bloga Purezera dabas taka

(attēlā) Vēl pirms došanās garākos pārgājienos, es bieži braucu izstaigāt dažādas dabas takas tepat Latvijā. Rekur es Purezera dabas takā, ar parastu ikdienas sievišķīgo mugursomiņu.

Tipiska kļūda domāšanā par ekipējumu

Manuprāt, ir 2 lielas kļūdas, ko var pieļaut iesācējs jebkurā jomā:
1) Sapirkt izcilu aprīkojumu un neko neizdarīt;
2) Nemaz neuzsākt praktizēt, jo tev nav izcila aprīkojuma.

Kurš ir kādreiz pieļāvis abas kļūdas? Es noteikti esmu. 😀 Protams, ka pārgājiena laikā komfortablāka iešana būs ar piemērotiem profesionālajiem pārgājienu apaviem. Manuprāt, nevajadzētu gan sevi atturēt no kaut kā izmēģināšanas vai darīšanas tikai aprīkojuma pilnīguma dēļ.

Protams, tas nav piemērojams klinšu kāpšanai un citām specifiskām nodarbēm, kur darboties bez jēdzīga aprīkojuma noteikti būtu bīstami. Bet pārgājieni? Lielākajai daļai miermīlīgu maršrutu noteikti pietiks ar to, kas mums jau ir mājās. Arī es, visticamāk, nebūtu devusies nevienā pārgājienā, ja būtu gaidījusi, kad būšu nokomplektējusi savu perfekto pārgājienu ekipējumu.

34 km pārgājiens Trīsciems - Gaujas ieteka jūrā

(attēlā) Pirmo garāko pārgājienu (34 km) 8 stundu garumā pieveicu ar Nike skriešanas botām, kas noteikti nav domātas pārgājieniem pa nelīdzenām un paugurainām virsmām. Tulznas dabūju, bet pārgājienu nogāju!

Kāpēc pirmajos pārgājienos nemaz nevajag izcilu aprīkojumu?

Jo tavi pirmie pārgājieni nebūs gari. Vismaz tiem tādiem nevajadzētu būt. Pirmajiem pārgājieniem noteikti pietiks ar 5-10 km garu maršrutu. Tās ir vien pāris iešanā pavadītas stundas. Tik nelielā laika sprīdī vajadzētu pietikt ar tādu apģērbu, apaviem un papildlietām, kas tev jau mājās ir.

Jo tu gan jau vēl īsti nezini, kas ir tavas vajadzības pārgājienā. Tas, ko tev vajag līdzi ikdienā mugursomā, krasi atšķirsies no tā, kas vajadzīgs 10 km pārgājienā. Savukārt 20-30 km pārgājiena aprīkojums noteikti būs citādāks nekā 10 km pastaigā. Tāda pati analoģija ir ar divu vai vairāku dienu pārgājieniem. Pirmajos garajos pārgājienos tu tāpat paņemsi daudz ko lieku un šo to par maz. Tas ir pavisam normāli un pat vajadzīgs. Tieši tava personīgā pieredze ļaus tev iepazīt savas patiesās vajadzības pārgājiena laikā.

Jo galvenais ir pārtika, ūdens un siltums. Viss pārējais principā ir komforts. Nav svarīgi, vai savas mantas liec savā ikdienas mugursomā vai īpaši pirktā Osprey profesionālā pārgājienu mugursomā. Galvenais ir nodrošināt sevi nevis ar zīmoliem, bet gan pamatvajadzībām. Manuprāt, tas ir ūdens, pārtika un siltums. Viss pārējais ir rīki, ar kuriem pārgājiena pieredzi vari padarīt labāku.

Pārgājiens Rēzekne - Ludza

(attēlā) Man joprojām nav profesionālas pārgājienu somas! Šī ir labi kalpojoša, no māsas nočiepta mugursoma par 25 eiro. Un vasarā visbiežāk velku īsus, mīksta džinsa auduma šortus. Neprofesionāli, bet ērti!

Pirms pārgājiena – paskaties, kā dara citi

Atrodi jau gatavu maršrutu. Ir pieejami tik daudzi gatavi pārgājienu maršruti! Tos vari atrast Dodies.lv, Facebook grupās, Outdooractive un daudz kur citur. Vairāk par to vari lasīt manā rakstā 🔗 Kur atrast idejas pārgājieniem?

Skaties pieredzējušu gājēju Youtube kanālus. Es visvairāk esmu iemācījusies no Homemade Wanderlust kanāla ekspertes Diksijas. Viņas kanālā atradīsi ļoti labus un izsmeļošus video par dažādām tēmām par un ap pārgājieniem. Es bieži vien skatos vai klausos viņas video, darot dažādus mājas darbus. Vēl man patīk arī JupiterHikes – viņa ultralight aprīkojuma pieeja un paša personība ļoti iedvesmo. Ir vēl neskaitāmi daudz citi kanāli – meklē un mācies!

Pavaicā ieteikumus no sev zināmiem pārgājienu entuziastiem. Esmu tik daudz ko uzzinājusi un iemācījusies no kolēģiem un draugiem, kas aktīvi dodas pārgājienos. Labi padomi ir tev tuvāk, nekā tu domā! 🙂

Divu dienu pārgājiena mugursomas saturs

(attēlā) Man ļoti patīk pakot mugursomu! Tā ir burvīga iespēja uzzināt daudz ko par savām vajadzībām un komforta prasībām.

Pirms pārgājiena – sagatavo savas somas saturu

Es zinu, ka daudziem pakot mantas nav mīļākā nodarbe. Tomēr es iesaku mugursomas pakošanu uztvert kā 50% no tavas izdošanās un iespēju par sevi daudz uzzināt! Šis ir veids, kā es pieeju somas pakošanai.

Izveido līdzi ņemamo mantu sarakstu. Uz papīra lapas vai datorā/telefonā saraksti visu, ko tev vajadzētu paņemt līdzi. Parasti visu iedalu 6 kategorijās: 1) kas man būs mugurā, 2) lielās lietas (telts, guļammaiss u.c. “milži” – ja būs nakšņošana), 3) papildus apģērbs, 4) higiēnas preces, 5) pārtika un ūdens, 6) elektronika un citi sīkumi.

Saliec visu sev priekšā – un tad somā. Vispirms saliec sev priekšā visas mantas no saraksta. Tad saliec somā tā, kā tu tās nesīsi pārgājiena laikā. Uzvelc somu mugurā un izjūti tās svaru. Iesaku somu arī nosvērt, bet tas nav obligāti. (par ultralight hiking pastāstīšu citu reizi)

Izņem ārā visu no somas un atsijā nevajadzīgo. Soma pārāk smaga? Izņem ārā pilnīgi visu un pārskati tās saturu. Bez kā tu varētu iztikt? Parasti pārgājienā varam iztikt bez neprimāriem higiēnas līdzekļiem (krēmiem u.c. kopšanas līdzekļiem), liekām drēbēm (kuras varbūt pat neuzvilksi) un smaga pārtikas iepakojuma (pārliec visu vieglākā iepakojumā).

Saliec visu atpakaļ somā. Nosver savu somu. Ja tās svars ir tev pieņemams un somā ir tikai nepieciešamās lietas, tad apsveicu ar sakrāmētu somu! Ja vajadzīgs, vari vēlreiz pārskatīt savas mantas.

34 km 2 dienu pārgājiens Rēzekne - Cirma ezers - Ludza

(attēlā) Ļoti rūpīgi gatavojos divu dienu pārgājienam no Rēzeknes līdz Ludzai. Nakšņojām kempingā un telts lietas līdzi neņēmām, bet tomēr – pirmais vasaras pārgājiens. Ūdeni karstumā vajag vairāk kā parasti un tam vajag vietu somā.

Pēc pārgājiena – izskati savu mantu sarakstu

Kad pārgājiens ir noslēdzies un esi mājās, iesaku vēlreiz pārskatīt savu somas saturu. Šis ir labs brīdis, kad izpētīt, kas bija lieks, kas bija vajadzīgs un kas pietrūka. Es to vienmēr cenšos izdarīt pēc katra pārgājiena.

Pieraksti idejas tam, ko tu patiešām sajuti kā ļoti vajadzīgas lietas no sava aprīkojuma. Vai ir kas tāds, ko tiešām vajadzētu kvalitatīvāku, izturīgāku, komfortablāku? Ja atrodi šādas lietas, tās vari ievietot sava nākotnes pārgājienu aprīkojuma šopinga saraksta augšgalā. Bet neskrien uzreiz uz veikalu, ja vien vajadzība tiešām nav kritiska. Ļauj iepirkšanos diktēt savai pieredzei, nevis akūtām vēlmēm.

Saglabā arī mantu sarakstu! Tas var noderēt nākamā pārgājiena plānošanā.

Pārgājiena līdzi ņemamās mantas Pārgājiens Rēzekne - Cirma ezers - Ludza

(attēlā) Rekur mans mugursomas audits pēc Rēzeknes – Ludzas pārgājiena. Labajā pusē ir mantas, kuras neizmantoju. Visnotaļ daudz! Katra no tām ir laba mācība labākiem nākotnes pārgājieniem.

Mana pieredze – manas kļūdas aprīkojuma izvēlē

Es aktīvi dodos pārgājienos nu jau divus gadus. Mani pamudināja pandēmija, bet motivēt turpina patiesa patika būt kaut kur dabā un ceļot ar kājām. Esmu kļūdījusies ļoti daudz reižu, bet esmu tik daudz ko iemācījusies! Šeit ir manas top kļūdas, kuras esmu izlabojusi, bet dažas šad tad vēl gadās.

Pārāk daudz rezerves drēbes

Es esmu salīgs cilvēks, man parasti salst plaukstas un pēdas. Tāpēc bieži vien esmu ņēmusi pārāk daudz rezerves apģērbu. Parasti tie ir bijuši pārlieku daudz džemperi un zeķes, kā arī nepiemērotas bikses. To esmu labojusi vairākos veidos.

Esmu atlasījusi tiešām uzticamas un siltas apģērba kārtas atbilstoši laikapstākļiem. Nopirku arī nedārgu, bet kvalitatīvu flīsa džemperi. Rūpīgi izvēlos, ko vilkšu kājās – lai nav karsti/auksti. Siltās sezonas pārgājieniem nopirku gaišus legingus, lai vieglāk pamanītu ērces.

Sportsdirect nopirku divus pārus ļoti labu Salomon zīmola pārgājienu zeķu. Tās maksāja ap 15 eiro, kas, manuprāt, ir lēti. Galvenie ieguvumi no tādām zeķēm ir termoregulācija, tās tik traki nepiesvīst (pat karstas vasaras pārgājienos). Divu dienu pārgājienā man pietiek ar vienu zeķu pāri iešanai un vienu siltu zeķu pāri komfortam naktsmītnē.

2 dienu pārgājiens 20 km jāņamuiža ērgļu klintis cēsis

(attēlā) Mans vienīgais baltais t-krekls ir mans oficiālais siltā laika pārgājienu krekls. 😀

Pārāk maz ūdens

Ikdienā es dzeru diezgan maz ūdens (parasti ap 1 l, ieskaitot tēju), jo baigi neprasās, un vispār man… īsti negaršo ūdens. 😀 Ja ikdienā viss ir ok ar vienu litru, tad garie pārgājieni ir ajjjjj, kā likuši saprast, ka ūdeni manam ķermenim tomēr vajag krietni vairāk!

Dažreiz pārgājienā ņemu līdzi arī tēju lielākā termosā. Tēju ļoti labprāt dzeru, tāpēc ieskaitu to pie ūdens patēriņa. Tomēr pārgājienam ar nakšņošanu termosa svara vietā labāk paņemu vēl vienu 1,5 l ūdens pudeli.

Ja negribas nest daudz ūdens, tad ļoti iesaku izpētīt, vai pārgājienā gadījumā varētu būt kāds veikals vai vieta, kur uzpildīt dzeramo ūdeni. Vēl nekad neesmu izmantojusi ūdens filtrēšanas sistēmas. Kad izmēģināšu – uzrakstīšu par to blogā!

pietura Veikals Pārgājiens Rēzekne - Cirma ezers

(attēlā) Salielīju savu gatavošanos Rēzeknes pārgājienam, bet tur bija tik daudz kļūdu. 😀 Ja pa ceļam nebūtu bijis šis knapais lauku veikaliņš, tad gan jau pa ceļam kaut kur noslāptu.

Pārtika, kuru tā arī neapēdu

Bieži vien man pat pārgājiena laikā nemaz tik ļoti negribas ēst. Tomēr zinu, ka ir jāēd, lai būtu spēks iet. Ja ilgāku laiku neēdu (un arī nedzeru ūdeni), tad man parasti sāk sāpēt galva. Brokastis arī parasti ēdu nevis pirms pārgājiena, bet tad, kad esmu nonākusi maršruta sākumpunktā.

Ne velti ir teiciens: pārgājienā jāņem līdzi tāda pārtika, ko tu ēstu arī ikdienā.

Visbiežāk es līdzi paņemu un neapēdu tādus našķus kā sagriezti burkāni un gurķi (aizņem daudz vietu), musli batoniņi (tie jau ir piegriezušies), āboli (savādā ziņā tos pārgājienā nekad negribas) un siltie dzērieni (tos bieži vien pat nav laika pagatavot). Cenšos vairs neko tādu neņemt līdzi, jo tā var savākties pat kilograms vai vairāk lieka svara, ko visa pārgājiena garumā nēsāšu līdzi bez jēgas.

(attēlā) Pārgājienos ar māsu vienmēr ir teju sacensība, kam būs episkāki našķi. Veselu meloni noteikti nevar pārspēt! 😀 Tādas izvirtības var būt tikai vienas dienas pārgājienā.

Izvairīšanās no diskomforta

Man ļoti patīk pārgājieni, it sevišķi ar nakšņošanu teltī, jo tā ir iespēja “atpūsties” no savām pilsētnieka komforta prasībām. Nav vajadzīgi nekādi sejas kopšanas līdzekļi un bieži vien pat dušas želeja vai ziepes. Nevajag domāt par skaistumu vizuālajā tēlā. Var nekrāsoties. Nezinu, kā jums, bet man otrajā dienā stacijā gaidīt vilcienu mājup nedaudz iesvīdušai patiesībā šķiet baigi forši!

Es esmu ievērojusi, ka daudzi cilvēki izvairās no diskomforta. Vai tā būtu milzīga skaistumkopšanas pričendāļu soma laivu brauciena divdienniekā, vai arī daudz komforta guļamlietu nakšņošanai teltī. Man šķiet, ka cilvēkiem ir tik ļoti pierasts sevi apkopt līdz pārpilnībai, ka ir bail iekāpt diskomfortā un nesmaržot vienu dienu pēc maija puķītēm.

Es esmu izsijājusi tik daudz higiēnas lietu no sava mantu saraksta! Principā ņemu līdzi tikai papīra salvetes, dezinfekcijas līdzekli, dezodoranta krēmu. Bieži vien pat nepaņemu zobubirsti un zobupastu. Divas dienas noteikti varu iztikt arī bez psoriāzei domātajiem krēmiem (vismaz es – es zinu, ka tas tā var nebūt visiem).

Es katrai sievietei iesaku ļoti skrupulozi papētīt, ko no higiēnas un skaistuma produktu arsenāla var atstāt mājās un neņemt līdzi uz mežu un teltī. Tik daudz kas no tā visa, esot dabā, nemaz nav vajadzīgs. Manuprāt, arī mūsu ķermeņi labprāt atpūšas no visiem krēmiem, praimeriem, pūderiem un citiem nopirktiem brīnumlīdzekļiem. Dabas takām un mežam ir vienalga, kā tu izskaties un cik mitrināta ir tava āda. 🙂

Citi raksti par pārgājieniem

🔗 Kur atrast idejas pārgājieniem?
🔗 Lojas upe. Vienas dienas pārgājiens

Leave a Comment

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta. Obligātie lauki ir atzīmēti kā *